Web Content Display Web Content Display

تاریخچه فرودگاه رامسر

  • اولین هواپیما در  ایران در زمان احمدشاه قاجار در 14 دیماه 1292 هجری شمسی به پرواز در آمد.
  • در 25 مرداد 1332 محمدرضا پهلوی و ثریا از فرودگاه رامسر به بغداد پرواز کرده و از آنجا به ایتالیا رفتند.
  • 179 پرواز تفریحی در یک روز از افتخارات فرودگاه رامسر  است.
  • 16 پرواز مسافربری در یک روز در کارنامه فرودگاه رامسر است.

 

رضا خان  که از سال 1299 فرمانده کل قشون بود در سال 1304  پس از تصویب انحلال سلسله قاجار توسط مجلس شورای ملی وقت شرایط برای تاج گذاری مهیا شدو رسما" پادشاه ایران شد. از آنجا که رضا خان مازندرانی بود با نگاه ویژه به مازندران  ( همسرش آبگرم رامسر(سخت سر) را خیلی دوست داشت) در طرح های عمرانی و قراردادها، روابطی را با آلمانی ها برقرار کرد:

  • سال 1305 امتیاز حمل پست هوایی در سراسر ایران
  • سال 1306 قرارداد ساخت قسمتی از راه آهن سراسری شمال ایران (پل ورسک)
  • سال 1308 ساخت هتل قدیم رامسر آغاز شد.
  • سال 1309 باغ فلاحت (مرکز تحقیقات کشاورزی) در رامسراحداث شد.
  • در سال 1309 مجموعه توسکا سرا  و بلوار کازینو(بلوار معلم که اکنون بعنوان میراث فرهنگی  با شماره 1521 ثبت ملی شده است) شروع و در سال 1312 به بهره برداری رسید.

در این سال (1309)محل فعلی فرودگاه با ورودی به بلوار کازینو توسط آلمانی‌ها شناسایی و موردمطالعه قرار گرفت.

  • سال 1311 اولین کارخانه مولد برق نیز راه‌اندازی شد  و بهداری در رامسر تاسیس شد.
  • ساخت هتل قدیم رامسر در سال 1312 به پایان رسید.
  • (ساخت هتل مرمر در رامسر در سال 1312آغاز و در سال 1316 به بهره برداری رسید)

 

در ابتدا از فرودگاه رامسر بعنوان یک فرودگاه تشریفاتی استفاده شد و پذیرای هواپیماهای (پاسارگاد) ویژه خاندان سلطنتی، مهمانان ویژه وسپس مسافرین خارجی و از جمله افراد انگلیسی بود که هتل قدیم رامسر را بصورت کامل اجاره کرده بودند.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی،  فرودگاه رامسر  مورد استفاده عمومی مردم قرار گرفت و با روند افزایشی پروازی هم اکنون روزانه چندین پرواز مسافربری دارد. در ماههاي مختلف سال تعداد پرواز متفاوت بوده و در ایام خاص (برای مثال تعطیلات نوروز و ...) تعداد پروازها با صورت فوق العاده افزایش یافته و حتی 16 پرواز رفت و برگشت روزانه نیز انجام شده است.

 

 

 

 

    دو باندپروازی در فرودگاه رامسر وجود دارند که ‌شامل یک باندآسفالت قدیمی به‌طول 1500 متر و به‌عرض 45 متر (با احتساب شانه) مي‌باشد که از سمت شرق باند 31 و از سمت غرب باند 13 نام گذاری شده‌است. و دیگری باند جدید بتنی که در سال 1389 در سفر استانی رییس جمهور وقت به عنوان طرح ملی آغاز شد و برای هواپیمای ایرباس 320   برنامه ریزی شده است که از  2700متر مورد نیاز ساخت  2400 متر آن به‌عرض 60 متر (با احتساب شانه) پایان یافته است.  این باند از سمت شرق باند 30 و از سمت غرب باند 12 نام گذاری شده‌است.      

 

 

 

امکانات فرودگاه رامسر

  1. باند جدیدالاحداث فرودگاه رامسر اولين باند بتوني در فرودگاه‌هاي کشور به‌شمار مي‌آيد که به طول 2700 متر در کنار باند قديمي ساخته شده‌است.
  2. وسعت ترمينال فرودگاه رامسر با اجراي طرح توسعه در فاز اول به 11000 مترمربع و در مرحله دوم با 11000 متر مربع دیگر به 22000 متر مربع افزايش خواهد یافت.
  3. این فرودگاه از نوع کنترل شده(Controlled Aerodrome) می‌باشد و کلاس کنترل D را دارد.
  4. سایت هواشناسی سینوپتیک فرودگاه رامسر بطور 24 ساعته انجام وظیفه مینماید.
  5. واحد سوختگیری هواپیمایی فرودگاه رامسر فعال است.
  6. واحد ایمنی زمینی و آتش نشانی(CAT5) متناسب وضعیت فرودگاه با استانداردهای جهانی فعال می‌باشد.
  7. فرودگاه دارای سیستم روشنایی باند، تاکسی وی، اپروچ و پارکینگ و سه برج نورافکن بزرگ در محوطه فرودگاهی پارکینگ هواپیما و پارکینگ خودرو می‌باشد.
  8. دستگاه ATM بانک ملی ایران در فرودگاه فعال است.
  9. این فرودگاه دارای دو دستگاه دیزل ژنراتور جهت مواقع اضطراری قطع برق می‌باشد همچنین تعدادی UPS از تمام تجهیزات در برابر قطع برق شهر حفاظت می‌نماید.